Smary niezbędne w warsztacie

Spread the love

Witam
Dzisiaj temat o smarach i smarowaniu, o tym jak dopasować smar. Smary stosuje się wszędzie tam gdzie potrzeba obniżyć tarcie pomiędzy podzespołami ścierającymi się. Smar naniesiony na powierzchnie stanowi film, powłokę poślizgową, pomniejsza ona zużycie elementów, redukuje wydzielanie się temperatury i zarazem odbiera ją, przeciwdziała korozji elementów trących np. w otoczeniu wodnym.
Smary w odróżnieniu od olejów mają zagęszczacz, który normuje fazę płynną i nie pozwala jej wyciekać np., z przegubów, łożysk, taśm zębatych. Dobór trafnego zagęszczacza ma znaczenie, ponieważ smary pracują w różnych warunkach: temperatura, prędkość, siła docisku elementów trących.
Typowymi smarami stosowanymi obecnie w przemyśle są smary litowe.

Stosowane, jako wszechstronne w elementach: łożyskach tocznych, łożyskach ślizgowych, różnego rodzaju przekładniach i przegubach, prowadnicach ślizgowych i zębatych. Są relatywnie stabilne i łatwo pompowane, stąd ich powszechne wykorzystanie w smarownicach ręcznych i pneumatycznych. Mają dobrą wytrzymałość na wodę i wysokie temperatury do plus 120 stopni, praca w zakresie niskich i średnich obrotów.


Smar molibdenowy to zmodyfikowany opisany wcześniej, o dwusiarczek molibdenu. Dzięki dodatkowi wykorzystywany do wyższych obciążeń i niższych zakresów obrotów. Godny polecenia do sprężyn w wiatrówkach, niweluje drgania.


Smary miedziowe lub miedziane, temperatura używania do 1200 stopni. Smary odporne na wpływ wysokich temperatur, do zabezpieczania sworzni, gwintów, nakrętek i śrub, łączników rur kolektorów cieplnych, układów wolno poruszających się narażonych na temperatury w przemyśle ciężkim. W przypadku tych smarów, cechy typowo smarne znikają przy temp 330 stopni, po tej granicy smar zachowuje cechy zabezpieczające i działa, jako smar suchy. Z tego względu nie powinien byś stosowany do elementów obrotowych, pracujących okresowo przy niewielkich obciążeniach i wysokich temperaturach.


Smar silikonowy. Ciekawy smar do użytku na styku nawierzchni wytworzonych z różnego rodzaju tworzyw sztucznych, metalu, ceramiki, gumy i wielu innych. Przyjęty do kontaktu z żywnością. Odporny na wpływ wody, używany również, jako środek rozdzielający, np. do form wtryskowych.
Smar wapniowy z dodatkiem pyłu grafitowego, tzw. smar grafitowy. Szczególnie godny polecenia do smarowania układów narażonych na warunki atmosferyczne i duże obciążenie. Wyśmienicie przywiera w wysokich temperaturach (po wytopieniu smaru wapniowego pozostaje grafit) nadająca właściwości suchego smarowania grafitem. Duża przewodność elektryczna, ale tu uwaga tylko w połączeniach o wielkim nacisku.
Wazelina techniczna, wykorzystanie raczej, jako chwilowe zabezpieczenie przed korozją, oraz jako środek smarujący do słabo obciążonych elementów, np. z tworzyw sztucznych. Używana w zabezpieczaniu styków przed utlenianiem, jest izolatorem, ale mając konsystencję płynną nie izoluje styków zetkniętych z pewną siłą.


Smary z dodatkami EP. To smary przeznaczone na wysokie obciążenie i wysokie obroty. Dodatki EP przenikają w reakcję z podłożem metalicznym (na poziomie molekularnym) w dużych temperaturach. Wchodząc w strukturę materiału stwarzają warstwy dyfuzyjne i oddzielające moduły na ich styku. Ich działanie wywołuje stałą regenerację powierzchni w przypadku ich wyeksploatowania. Powyższy smar doskonale nadaje się do kontaktu z wodą morską.

Do innych smarów należą smary ceramiczny np. Ceramix. Przeznaczony jest do śrub oraz połączeń narażonych na działanie dużego nacisku i wysokich temperatur /nawet 1400’C/.
Nadaję się do stosowania w układach hamulcowych z systemem ABS, układach ASR i ESP, wydechach, śrubach montażowych kolektorów i głowic, piastach oraz innych częściach maszyn.
KERAMICX działa antykorozyjnie i zapobiega zapiekaniu się połączeń ze stali nierdzewnej.

Smar do młotów udarowych Cerax w wygodnej małej tubie 40g. To smar syntetyczny do bardzo trudnych warunków, odporny na wodę. CERACX jest odpowiedni do smarowania wszelkiego rodzaju zespołów poddanych wysokim naciskom oraz obciążeniom udarowym, pracującym w warunkach, gdzie smar jest w częstym kontakcie z wodą (nawet mokrą, ze względu na wzmocnione właściwości antyrdzewne).