Liny stalowe ogólna charakterystyka

Spread the love

Dzień dobry
Liny stalowe jak dużo innych artykułów technicznych wytwarzane są w wielu rodzajach i mają różne zastosowanie.

Liny stalowe są powszechnie wykorzystywane w takich urządzeniach przemysłowych, jak maszyny budowlane wyciągarki, różnego rodzaju urządzenia transportowe wyciągi, liny służące do przymocowania ciężarów w czasie ich przenoszenia zaczepy ładunków.

Wybór budowy liny do danego urządzenia zależy przede wszystkim od konstrukcji urządzenia i warunków w jakich lina pracuje. W poniższym artykule skupię się na linach sztywnych, pracujących na rozciąganie i linach elastycznych które mogą pracować na rolkach o różnej średnicy.

Istotne kryteria poprawnego doboru konstrukcji lin stalowych.

– Liny stalowe o konstrukcji 1×7 1×19 i 1×37


Używane głównie w przypadkach w których lina pracuje wyłącznie na rozciąganie, a więc w wypadku lin naciągowych (np. maszty telewizyjne|liny pod kable telefoniczne|liny do nacigu siatki|liny do zrywek|liny do zawiesi dźwigowych, ładunkowych}. Liny z cienkich drutów mogą być stosowane jako linki sterownicze przenoszące siły w różnych urządzeniach przemysłowych (np. linki w rowerach. Podstawowym parametrem odróżniającym linki o takich konstrukcjach jest ilość drutów. Jeśli linka jest bardziej elastyczna to mniej odporna na ścieranie, im sztywniejsza to w wyższym stopniu odporna na zrywanie i ścieranie. My prowadzimy linę 1*19 o średnicy 1mm 1,5mm i 2mm –

– Liny stalowe o konstrukcji 6×7 6×19 6×37
Liny te używane są wtedy kiedy lina pracuje na kołach lub krążkach linowych – wciągarki linowe, no i kiedy potrzeba elastycznej linki. Liny o konstrukcji 6×7 cechują się znaczną odpornością na ścieranie ale są mniej elastyczne.

Teraz kilka terminów, które umożliwią nam dobrać linę do naszych potrzeb.

WYTRZYMAŁOŚĆ LIN i podawana siła zrywająca.

Siłę zrywająca częstokroć podaje się w newtonach N lub w wielokrotnościach tej jednostki. Dla uproszczenia przyjmuje się, że
1daN=1kg choć 1daN=1.019716, jednak dla naszych potrzeb dokładne obliczanie jest niekonieczne.

I tak mamy:
1N=0,1kg
1daN (deka)=1kg
1kN (kilo)= 100kg

Patrząc na siłę zrywającą dla liny podawaną przez producenta trzeba pamiętać, że jest ona wyznaczana w laboratoryjnych warunkach.

  • liny zrywane są w optymalnych warunkach laboratoryjnych (temperatura, wilgotność itp.)
  • lina poddawana testom nie jest narażona na promieniowanie UV i związki chemiczne, wodę piach itd.
  • wyrób jest nowy i nie ma uszkodzeń, które występują podczas normalnego użytkowaniu (przetarcia, zagniecenia)
  • wyrób podczas zrywu mocowany jest w odpowiednich szczękach, które nie wywołują osłabienia liny (zryw liny jest prawidłowy jeżeli następuję w pewnej odległości od szczęk). Tym idealnym warunkom, można teraz przeciwstawić linę, która w czasie normalnej pracy narażona jest na szereg niekorzystnych elementów.
  • Współczynnik bezpieczeństwa v.
    Jest to wielkość powstała z stosunku siły zrywającej do optymalnego bezpiecznego ciężaru lub siły. Im wyższy współczynnik tym bezpieczniejsza praca. W zależności od warunków współczynnik innymi słowy będziemy podawać w wciągarkach poziomych i linkach. I tak dla przykładu: w górnictwie oo 1973 roku według Przepisów Technicznej Eksploatacji Kopalń (PTEK), lina w bębnowym urządzeniu wyciągowym powinna mieć stały współczynnik bezpieczeństwa co najmniej 6 przy wyciąganiu urobku i 8 do jazdy ludzi. W wyciągach z kołem pędnym wymagany współczynnik bezpieczeństwa wynosił 7 w przypadku wyciągania urobku i 9 do jazdy ludzi.
    W wypadku lin stosowanych w wciągarkach jednokierunkowych leżących ( np do naciągu siatki lub wciągania samochodu) współczynnik bezpieczeństwa nie przekracza 3.
    Dzielnikiem posługujemy się w następujący sposób. Jeżeli będziemy transportować jakiś ładunek m=200 daN to do tego celu powinniśmy zastosować liny o
    wytrzymałości v*200 daN= 1600 daN ( założenie współczynnika bezpieczeństwa v=8).

Zaploty, mocowanie lin.

Sposób mocowania lin również wpływa na ich wytrzymałość. Liny stalowe zakończone na kauszach o odpowiednim promieniu w miejscu zgięcia nie tracą swojej wytrzymałości ( liny sztywne powinny mieć większe kausze). Sposób zaciśnięcia lin zaciskami w znacznym stopniu osłabia linę. Dlatego warto używać zaciski przeplatane lub zagniatać liny tulejami. Najbardziej skuteczną metodą jest przeplatanie, ze powodu na charakter lin stalowych bardzo rzadko stosowane.

– Elastyczność
Elastyczność liny jest określona przez stosunek metalicznego przekroju do ilości drutów w konstrukcji. Przyjmuje się, że przy większej ilości splotek i drutów liny są bardziej elastyczne.

– Zgniatanie
Właściwość ten ma unikalne znaczenie w wielokrążkowych urządzeniach dźwigowych, w których liny narażone są na miejscowe odkształcenia. W takim wypadku liny elastyczne wielozwojowe są o wiele bardziej odporne na ewentualne uszkodzenia. Używanie lin z rdzeniem stalowym dodatkową zwiększa odporność na zgniatanie, niestety w przypadku lin klasycznych zmniejsza się wtedy zdecydowanie ich elastyczność.

– Smarowanie ( smary suche np PTFE doskonały do linek w pancerzach lub na zewnątrz)
W zależności od potrzeb i typowych wymagań liny mogą być smarowane. Dobrze posmarowane liny są zabezpieczane podczas składowania i użytkowania. Większość nowych lin jest nasmarowana fabrycznie, w trakcie eksploatacji mówimy o dodatkowym smarowaniu lin. Liny przed smarowaniem muszą być oczyszczone następnie smarowane smarami:

  • suchymi nie powodującymi przyklejania się brudu
  • o znacznej penetracji
  • o długotrwałej ochronie antykorozyjnej, przeciw zamarzającej.
    To tyle pozdrawiam.
Charakterystyka wyrobu
Nominalna średnicaTyp splotuStan powierzchni drutuTyp rdzeniaOdprężanie linyMasa/m.Wytrzymałość na rozciąganieMinimalna siła zrywająca
DiameterStrand typeGalv. classCore typePreformingWeight/m.Tensile strenghtMin. breaking load
[kg][N/mm2] [Mpa][kN]
1 mmRH / ZBtak / yes0.00517700.93
1.5 mmRH / ZBtak / yes0.01117702.09
2 mmRH / ZBtak / yes0.018517703.72
3 mmRH / ZBtak / yes0.043015707.42